Thursday 25 February 2016

Third Class Mentalitily

Assalamualaikum 

Actually entry ni  bukan nak ditujukan untuk sesapa. tapi just nak sentuh sikit pasal pemikiran kelas ketiga supaya tak jadi this kind of 3rd class mentality okey?

orang yang mempunyai pemikiran seperti itu tidak akan maju kehadapan dan juga telah menghalang orang lain untuk maju kehadapan. samaada dia takut untuk mencuba atau dia merasakan dia terlalu perfect untuk memperbaiki dirinya. maka dia akan memandang rendah pada kebolehan orang lain. tell me.. macam mana kita nak jadi bangsa yang maju kalau pemikiran macam tu ada dalam diri kita.

tak perlu guna BI kalau tak reti

Look. ini adalah pemikiran orang yang sememangnya takda kelas bagi tasnim. kalau laa semua orang fikir macam tu, takkan ada sesiapa yang berani nak guna English sebab takut kena condemn dengan orang yang Master dalam english ni. orang yang bijak pandai tak kan mengeluarkan statement seperti itu. seriously i am so tired with that kind of mentality.

tahukah.. the best to fully learn a language is actually use the language. kita kan non-native speakers, so normal lah kalau our English poor. Actually nothing to be ashamed of in trying to use English. tapi pemikiran sebegini dari orang yang claim diri dia hebat dalam english will make people fear to use english and I really hate that.

even my teacher, my brother, my lecturer pun selalu cakap. bialah english kita ni broken gila. tapi guna jugak sebab practice make perfect kan.

orang tu mesti tak tahu kan kenapa diwujudkan subject bahasa inggeris. kena buat esei semua tu. sebab nak suruh orang yang tak reti english belajar dan practice laa.

teguran yang mengatakan yang my English teruk, tasnim terima dan actually im still learning and improving my english. tapi statement yang mengatakan jangan guna english kalau tak reti guna. tasnim bangkang sekeras kerasnya. orang itu atau sesiapa sahaja yang ada pemikiran 3rd class seperti itu, pleaseeee buang laa.. ni takkan bawa kita kemana mana. malah pemikiran seperti itu hanya akan merugikan kita dan bangsa.

ilmu ni tiada batasan. setiap hari kita belajar. buat mistake. kita betulkan pastu belajar lagi. macam dalam blog ni. kadang kadang dengan penulisan, dapat juga kita improve kan. i dont afraid others will tease me. even right now, im still learning and takda rasa malu. i used wrong grammers or words. orang tu harus faham yang tasnim mahu jadi orang yang pandai. tasnim tak mahu jadi orang yang suka mengkritik pastu tak suka pandang rendah pada orang lain. untuk menjadi orang yang pandai, tasnim harus berusaha. memperbaiki diri dan berani dengan apa yang tasnim buat.

my mother cakap loghat baling, kedah(arwah mak memang tak reti cakap english) sepanjang emak ada. mak tawu, yes and no. and trust me. I really miss that moment :( abah tasnim pun tak tau cakap english. tapi kalau nak cakap tasnim ni guna broken english dalam blog ni, normal laa. sebab tasnim tak didedahkan dengan english masa kecik. at least tasnim try jugak nak guna. maklum berwarganegara Malaysia dan tidak berbangsa mat saleh. jadi mentality seperti tu tik perlu ada dalam diri kita sekiranya kita ingin melihat bangsa kita berjaya.

jadi ingat. jangan kita memnadang rendah pada orang lain. jangan kita buat orang lain takut untuk mencuba. sebab... kalau kita pandai, biarlah semua orang pandai kan?

arwah mak pesan. sentiasalah berpijak dibumi yang nyata. berdiri di atas kaki sendiri dan yakin dengan kemampuan diri. Insyaallah.. kita pasti jadi orang yang berjaya :)



terima kasih daun keladi, esok esok baca lagi ^^

No comments:

Post a Comment