Wednesday 27 November 2013

matang. bukan senang nak tau matang tu macam mana.

Assalamualaikum :')

hmm bila laa mereka ni nak matang, asyik dengan gambar tak ketahuan hala ja.

selamat malam semua. malam ni tasneem rasa kemain susah nak tido. mungkin akibat terlentang tahap maksima kot petang tadi. tak seronok la. baru rasa nikmat nak kumpul mimpi banyak banyak episod malam ni.

maka, satu entry di buat malam ni dengan takdak motif. siyes takde motif. tengah buat muka ketat ni. 

matang? tasneem sendiri tak tahu macam mana rupa matang tu. masa zaman pergi sekolah dengan bawa buku teks Sejarah dulu, bagi tasneem matang tu adalah manusia manusia yang senyum sinis macam mau tak mau senyum, kalau berjalan tersepit sepit control, bab otak pulak, mesti orang yang matang ni pikir kawen -.-'

makin besar, makin tasneem konpius dengan maksud matang yang sebenarnya. tapi sekarang, sikit sikit tasneem faham dengan "matang" tu sendiri nya.

makin di telan arus usia, tasneem dengan sikit sikit dah rasa perubahan terhadap jasmani dan rohani tasneem. hikhik. terperasan pulak. walaupun sebelum ni, tasneem rasa tasneem macam tak akan matang buat selama lamanya dengan memegang prinsip "be yourself"

apa yang tasneem perasan dengan diri tasneem sendiri, kalau dulu, tasneem banyak sangat pikir bab nak berseronok. apa apa yang tasneem buat mestilah mendapat habuan enjoy. yakni dengan kepala otak hanya tuju nak pikir bab kapel, nak shopping la. semua yang memberi enjoy dalam masa yang singkat.

kalau study pun biar cukup cukup makan pun dah buat tasneem senyum telinga ke telinga. kalau la pass grade adalah F, maka tasneem akan gagah pulun biar dapat F pun dah cukup. hmm. sangat teruk.

tapi tu semua dulu. dan sekarang, sikit sikit tasneem dapat rasa yang tasneem makin bertukar sifat. secara semulajadi nya tanpa di paksa. dan sekarang tasneem mula rasa "apasal la aku macam tu dulu, haish" mengeluh sorang sorang.

nak jadi matang tak kira umur sebenar nya. ada yang umur 12 tahun, dah matang. tahu nak urus diri sendiri, dah pandai fikir bab hala tuju hidup. dan tahu macam mana nak jaga keluarga. dan tahu juga apa tu yang buruk dan baik untuk diri sendiri.


ada juga yang macam tasneem. dah umur 20 tahun, baru sedar yang sepatutnya tasneem tak buat itu ini, baru juga sedar yang banyak perkara yang tak berguna telah tasneem buat tanpa berfikir. baru sekarang rasa nak mula kan hidup baru dengan cara baru. 

tapi ada juga yang dah hampir jadi nenek orang pun, masih macam budak budak cara mereka. dah kawin pun, masih tak pandai nak urus diri sendiri.

walau macam tu, tak boleh nak cakap apa juga, sebab musabab, matang ni bukan di kira dari satu sudut saja. ada banyak yang perlu di perhatikan. secara fizikal nampak matang, tapi, kalau suruh urus diri sendiri, gagal la pulak. hmm.

ada juga orang yang namapak perangai macam budak budak. terkinja sana sini, asik dengan bling bling pink la, nak pelop teddy bear 18 jam 9 minit 74 saat tapi, hebakk kemain bab bab nak urus masa, urus hidup, keluarga juga duit.

kira nya, susah nak tahu matang tu apa sebenar nya.

kalau sekarang, mungkin tasneem dapat rasa perubahan sifat luaran tasneem mula berubah. bila nak terkinja kinja rasa macam malu pula, bila suka berangan benda bukan bukan, cepat cepat rasa malu dengan diri sendiri. dah la memang pemalu -..-'

tapi mungkin mula nak matang dari sifat macam tu la. pemikiran, entah la tasneem pun tak tahu lagi. InsyaAllah kalau kita nak, kita akan dapat. tasneem teringin matang dalam macam macam perkara. InsyaAllah.

matang tu akan mai sendiri. kan kan?

terima kasih sudi baca ^^

No comments:

Post a Comment