Saturday 25 January 2014

berhati hati dengan pujian yang di terima

Assalamualaikum 

hari ni tasneem nak bertukar ke mood Ustazah Tasneem. baiklah murid murid. pelajaran kita hari ni adalah :

"Berhati hatilah dengan orang yang memuji kamu, dia mungkin akan membawa kamu ke arah kejahatan, hargailah orang yang memaki kamu, mungkin dia akan membawa kamu ke arah kebaikan"

bagus kan kan kan ^^ rasa tak sabar nak kongsi ilmu yang tasneem dapat masa dengar ceramah haritu. kata hikmah ni sangat sesuai di gunakan dalam kehidupan seharian kita.

kalau kita muhasabah diri balik, hidup kita penuh dengan orang yang suka memuji kita. pantang bagus sikit kita buat, puji melanbung lambung. apa lagi reaksi kita. takkan la dah dapat pujian pehhh-hang-buat-lobang-hidung-aku-kembang-patblas-inci-la, tak kan tak bangga kan.      



bila dah dapat puji makin la kita pulun nak buat sesuatu yang dapat di puji. tapi kita tak sedar, di sini, timbullah RIAK. di mana riak akan membawa kita ke arah keburukan. membawa kita ke arah sombong dan takabbur. mula la nak hidung tinggi seinci dengan kawan kawan. mula la jalan mendada kan. Nauzubillah.

tapi dalam hidup kita, tipu la tak da orang yang membenci kita. aci kerat rambut la kalau hampa cakap tak dak sapa pun yang tak suka hampa. sedangkan Heliza yang tak bersalah, pun di benci oleh orang. tasneem? seperti manusia lain. tasneem pun ada orang yang tak suka tasneem. lumrah hidup kan.

setiap kali tasneem kena kutuk, di benci, di lupa kawan, semua la. sama seperti hampa. tapi bila ada orang yang kutuk kutuk kita, dari situ la kita akan sedar, kita bukan lah manusia yang sempurna. ada yang suka kan kita, ada juga yang membenci kita.

dari sini, kita akan belajar cara merendah diri dan menjauhkan diri dari bongkak. kita akan kembali ke fitrah hidup kita balik. kita akan sedar yang kita adalah sama. kita ada membenci orang, dan orang ada membenci kita. dan terima kasih laa kepada yang mengutuk kita tak ketahuan hala tu. dia dah buat kan kita berfikir dan kembali kepada yang asal.

dapat tak hampa faham sekarang kaan. ada apa pada pujian kalau dia hanya binasakan kita. dan kita patut redha dengan kutukan orang, mungkin tu akan buat kan kita lebih bagus dari sebelum dan membuat kan kita riak.

cecehh.. macam nak bagi ceramah agama la pulak kan. baik la. lepas ni tok sah la kalau kawan kita puji kita "wehh mat, hang nye henpon semat arr" pangggggg.. kita penampaq  dia " weh hang puji aku eh kasim? hang nak bawak aku ke arah kejahatan ka? amek hang penampaq aku!"

bila ada orang kutuk hampa pulak "hang ni jenab! hang memang teqok, tidur patblas jam, bangun dua saat, tidur balik!" kita dengan rendah diri jawab "mekasih la sebab hang maki aku, aku sedar. aku redha. dengan ini aku tambah masa tidur aku. dari patblas jam jadi patblas setengah jam"

hampeh la kalau macam tu. dah. nak sambung tengok bola dengan abah.

terima kasih sudi baca :')

13 comments:

  1. T_T
    qila benci org puji nnt qila kembang n perasan :(((
    Haih
    thanks kak tasneem hihihi <3333

    ReplyDelete
  2. tu laa.. muka memang blushing bila org puji. hehe. malu aiihh. tapi kekadang org puji ikot suka hati, sbb nk jaga perasaan . tapi ntahlah. pujian lagi bgus dri terima makian . LOL

    ReplyDelete
  3. saya jarang puji org kak. malas nak tengok diorang perasan. hahahaha sebab tuu saya jarang kena puji jugak.. haha tapi kalau saya dah memuji, haa, tuu memang puji betul2 tuu =) tak main2. kikiki marah pun sama ngehehehehehehehe

    ReplyDelete
  4. hai Tasneem..
    satu perkongsian yg baik..uiss akak puji takde makne tauuu! :)
    kita juga perlu memuji..contoh, pada anak yg berjaya dalam pelajaran..puji dorang sebagai dorongan agar lebih berjaya, betul tak cikgu ! :)

    ReplyDelete
  5. Nauzubillah, semoga kita dijauhkan daripada perasaan riak itu kan..thanks share tasneem.. :)

    ReplyDelete
  6. bila kena puji sebut alhamdulillah, serahkan puji2an tu pada Allah swt pencipta kita :)

    ReplyDelete
  7. setuju dgn apa tasneem tulis.. :)

    ReplyDelete
  8. Setuju dengan tasnim...so jauhkan perasaan riak dari hati kita..dan terima setiap pujian sebagai pendorong utk kita jadi lebih baik...

    ReplyDelete
  9. hehe, kalau syuk tak salah bangga sikit pujian tu. sebab puji tu semangat semakin membara :D

    ReplyDelete
  10. Though it is a good train to always compliment our friends instead of just teasing them, like usually, I find it is quite hard to give my friend compliment idk why xD

    ReplyDelete
  11. Betul tu . Kadang2 kata-kata cacian itu lagi menyedarkan kita .. Ehehe kasi pangg sikit kat org yg puji ekekeke

    ReplyDelete