Friday 10 January 2014

nota untuk di kongsi di pagi jumaat

Assalamualaikum 

selamat pagi embun pembasah hati yang sedih

selamat pagi. bangun pagi untuk kemas bilik. penat betul dengan persiapan internship yang tak sudah ni. buka buku nota kecik yang selalu tasneem guna untuk tulis nota penting.

ada benda yang nak di kongsi. mungkin ada setengah dari hampa dah tau kan. tapi, ni untuk yang tak tau. rahsia.. hikhik (buat saspen ja)

nak kongsi solat jemaah kat masjid la. tak pun surau. seorang ketua keluarga yakni suami kalau na keluarga depa InsyaAllah bebas dari fitnah ka, di mengata dek orang ka, hasad dengki ka, elok la laki tu g solat subuh jemaah kat masjid. baca Mathurat. sebab Mathurat ni kan doa Rasulullah SAW

solat jemaah pada waktu asar pulak, bagi kita yang berkeluarga nanti, mintak la si suami tu solat jemaah asar kat masjid. hikhik. amalkan surah Al-Waqiah selalu. sebab surah Al-Waqiah kan, surah untuk memurah kan rezeki. dan buat la solat Dhuha di mana solat dhuha ni pembuka pintu rezeki. rezeki ni cari ja kita tiap pagi.

bab baca quran ni, ada sikit yang tasneem catat kan kat buku tasneem. antara surah yang kita kena amal kan pembacaan nya, Al-Waqiah supaya di murahkan rezeki, surah Al-Rahman supaya kita di jodohkan dengan orang yang kita nak, supaya kita senang di mata orang juga.

surah Ibrahim pulak sesuai untuk student macam tasneem ni, untuk keberkesanan otak, supaya lebih cerdik tak dungu ja! huhu. surah Muhammad, untuk mendidik jiwa ke arah kebaikan. dan tak mau la buat benda buruk ja. InsyaAllah.

tu la serba sedikit yang tasneem catit dalam buku nota tasneem. nak lebih detail, insyaAllah, tasneem try cari sikit tak pun paw ustazah tasneem. ^^

dah baca, jangan lupa usahakan. asyik doa saja, baca surah saja, pergi masjid saja, tapi usaha seciput. tak boleh jugak kan. lepas tu istiqamah la (berterusan). buat hari ni, esok, lusa, lepastu muak, malas. macam mana?

kalau ada apa apa lain yag boleh di kongsi, kongsi laa dengan tasneem.

terima kasih sudi baca :')

10 comments:

  1. betul tu, kalau doa tapi takde usaha tak kemana juga, paling penting....kita usaha sehabis boleh, berdoa dan selepas tu bertawakal, serahkan pada Allah swt...insyaAllah.. :)

    ReplyDelete
  2. Good entri , Pokok pangkalnya usaha kena ada, kalau takde tak guna juga. Salam jumaat Tasneem :)

    ReplyDelete
  3. usaha..doa..tawakal...antare 3 perkara penting dlm hidup ('',)
    gudluck internship dear~

    ReplyDelete
  4. Betul Kalau boleh buat non-stop biar sebati dgn diri kita kan kak tasneem? :D hihi
    Betul, mathurat tu qila selalu baca ada lah hafal dah some of it :D
    Huhu. Kan selalu dapat bila gi wedding hihihi

    ReplyDelete
  5. thanks 4 sharing this tasneem.. :)

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  6. doa tanpa usaha tak jadik apa pon... kan2 tasneem.. hihihi... :)

    ReplyDelete
  7. entry yg memberi byk manfaat..thanks share adik..doa,usaha dan tawakal..kalau doa tp xda usaha pun xjalan gak kan?salam jumaat..

    ReplyDelete
  8. doa tu perlu untuk kesejahteraan hidup. hehe.rasa tak lengkap kalau takde doa lps solat :D

    ReplyDelete
  9. berdoa la apa saja moga2 dimakbulkan allah kan tasneem :D

    ReplyDelete