Monday 2 December 2013

LELAKI. perlu ka macam ni?

Assalamualaikum :')

let me start with this quote. perempuan yang baik untuk lelaki baik. indeed. tasneem tak mau persoal kan yang tu.

tapi tasneem just nak mempersoal yang ni. semua lelaki mahu perempuan yang baik untuk di jadikan isteri. tapi kadang kadang, adakah lelaki tu deserve untuk mendapat perempuan yang baik kalau diri sendiri memang bukan lah seorang yang baik?

Frankly speaking. tasneem sangat sangat benci dengan lelaki yang menganggap perempuan ini murah. tapi dalam masa yang sama mengimpi kan perempuan berclass A untuk di jadikan isteri. i bet semua lelaki nak perempuan yang baik untuk di jadikan isteri. but, how about perempuan yang di katakan perempuan yang tak dak class tu, tak baik tu?

seriously, im fed up dengan sesetengah lelaki yang usung perempuan ke sana ke mari. pastu at the end of the day kahwin dengan perempuan lain. then bila di tanya kenapa tak kawen dengan yang di usung tu, dia cakap "haih tak kan la perempuan yang boleh di usung ke sana ke mari nak buat bini, nak buat bini mesti kena yang bagus la bro" what??? sorry I cant accept that. sebab siapa anda nak jugde baik ke tak perempuan tu. let me tell you what. perempuan ni macam macam jenis tau. kadang kadang lelaki yang menjadi kan dia tak baik. kadang kadang perempuan tu sanggup di usung ke sana ke mari sebab dah tangkap cintan kan. so lelaki tak boleh manipulated that situation. kamu tinggal dia macam tu. adakah kamu tahu apa perasaan dia?

lagi satu. tasneem tau ramai sangat lelaki kalau nak perempuan yag solehah, lembut bertudung semua. so kadang ada anggapan yang perempuan yang tak bertudung ni tak baik or tak boleh di jadikan isteri. so bila dia kapel dengan perempuan yang tak bertudung ni, dia anggap perempuan ni jenis tak baik dan tak memenuhi kretiria nak di jadikan isteri. so dia awai awai lagi dah pasang niat nak main main saja. wow! semudah tu? cetek nya pemikiran sebegitu terutama yang terlalu lantang melabel kan seseorang perempuan itu ini. sumpah tasneem benci lelaki yang anggap perempuan itu murah. ye, tasneem tau kadang kadang ada perempuan yang betul betul murah. tapi yang jenis tak murah? yang jenis mengikut segala? tahu kah anda apa perasaan dia dipermain kan sebodoh bodoh nya?

kadang kadang ada lelaki just kenal dengan perempuan, pujuk rayu semua just for fun. just nak test how that machine work. hmm make me wondering. is they are chip to bargain? lepas puas mencedok segala yang manis manis, then blah pastu cari perempuan yang baik untuk di jadikan isteri. come on! its not a fun drama. it's about girl life.

again. didn't you think. perempuan yang you rasa tak dak class, tak baik tu ada mak ayah. ada keluarga. ada dignity jugak. ada perasaan. didnt you know that. they maybe hurt enough because of you.

so here, tasneem just nak conclude. sebagai mana murah anda memperlaku kan seorang perempuan, begitu lah anda akan di bayar nanti. karma is the best thing ever existed. and harus ingat, nanti benda yang sama mungkin berlaku kepada adik anda, anak anda ataupun mungkin isteri anda. so remember, one day you will pay for that.

jadi kepada lelaki kat luaq sana, beringat lah sebelum anda judging seseorang perempuan. ingat lah satu benda. tak semua perempuan yang di anggap tak baik itu benar benar tak baik. kadang they are not cheap. you make them cheap. so bagi lelaki yang sedang bersenang senang mempermain kan perempuan yang di rasakan tak mau di jadikan isteri, tapi berniat untuk memperisteri kan perempuan yang baik kelak. all I can say that. if you don't felt stupid doing so. i pity you.

why i said so? sebab tasneem jugak seorang perempuan dan tasneem tahu. setiap manusia bergelar perempuan itu ada perasaan dan maruah.

tak dak motip tepek gamba sendiri -.-'

terima kasih sudi baca :')

18 comments:

  1. jum sama-sama jadi baik untuk dapat jodoh baik..jemput singgah blog shafiq

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha shafiq, maaf lah. perasaan terpendam dah meletus. geram geram! :) jom jom tasneem nak p belog shafiq pulak. cuci cuci muka dengan sabun beras ^^

      Delete
  2. teringat kata-kata ustaz akak masa belajar dulu.. walau sejahat mana pun seorang lelaki pasti dia akan cari isteri yang baik untuk menjaga anak-anak dia nanti.. macam lanun tu jahat, tapi tetap akan cari gadis yang baik untuk dijadikan isteri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa lelaki nak yang baik baik? sedang kan mereka yang buat perempuan begitu. haish geram betul! -..-

      Delete
  3. Yang pastinya dia tetap akan memilih yang terbaik suatu hari nanti.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah, kadang kadang lelaki yang dok sibuk jadi playboy mengusung ke sana ke mari, at the end of the story depa still nak yang TERBAIK.

      why dont they be the best to get the best? hakhak ^^

      Delete
  4. Assalamualaikum Tasneem.. Ini adalah dari pandangan Yaya.. mungkin salah sesetengah lelaki kerana beranggapan dan melakukan kaum Hawa sebegitu rupa. Tapi sebenarnya ianya lebih kepada Hawa itu juga sendiri. Kaum Hawa dah diminta menjaga diri dan maruah mereka sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah. Biala kita pandai menjaga diri dan maruah kita, InsyaAllah lelaki takkan mempermainkan kita. Percayalah, sebab apa lelaki tidak suka kacau kaum Hawa yang berpakaian sempurna seperti yang diperintahkan oleh Allah? sebab lelaki itu merasa hormat tatkala melihat perempuan itu dengan pakaian yang dikenakan. lelaki sedar yang perempuan itu sedang menjaga batas dan maruah mereka sendiri. Percayalah, memang kita mahukan yang terbaik, tapi kita kena lakukan yang terbaik untuk diri kita dahulu. Sebab tu la bila kita sudah berkenan, maka jadikanlah dia yang halal bagi kita, namun andai tidak mampu maka berpuasalah. Orang akan menghormati kita sebagaimana kita menghormati diri kita sendiri syg. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam yaya :') i love the way u think sayang. but tasneem rasa LELAKI patut sedar. patut okey -.-'

      Delete
    2. ye...semua perlu sedar.. hormat diri masing2... semoga kita semua dilindungi dan dipelihara Allah

      Delete
  5. Wow. Ni topik yg saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangat luas heheheeheheh :3
    Hm komen qila, inshaallah kita semua dapat lah yg baik baik :D
    Tu semua rezeki and takdir masing masing! :D Allah dh buat sebaik2 dah untuk kita. INshaallah <3

    ReplyDelete
  6. semoga di pertemukan dgn yg terbaik..gud luck Tasneem :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah. terima kasih kak Roha. eh, akak tolong cari kan untuk tasneem laa, boleh. single lagi ni. haha :') gurau.

      Delete
  7. topik hangat nie hehe apa2 pon, kedua2nya, antara lelakii and pompuan perlulah saling memahami and menghormati ..

    ReplyDelete