Tuesday 18 June 2013

berfikiran positive itu perlu.

Assalamualaikum perempuan kiut dan lelaki kacak :)

kalau tasnim pergi seminar motivasi, mai bab fikir positive je, mesti atau lebih kurang dengan satu contoh ni :

kamu bayangkan depan kamu ada cawan yang separuh air daripada nya. apa yang kamu fikir mengenai air di dalam cawan tersebut?
                                             A) air itu sudah habis setengah 
                                             B) air itu memang terisi sentengah

kalau speaker tu tanya tasnim, tasnim cepat cepat bagi jawapan dusta supaya naampak seperti seorang yang bermotivasi. mestila jawapan dia A kan. ye la. ini bermaksud air itu bukan asal nya sikit, tapi ada sebab yang buat kan dia sikit.

tapi itu bagi tasnim, lain pulak bagi orang lain. sebenar nya apa yang kita fikir, melambang kan diri kita sendiri. sebaliknya dengan sah nya, tasnim merupakan orang yang berfikiran negatif T_T. keadaannya :

keadaan satu: jalan jalan di taman rekreasi indah permai. bersuka ria. tetiba ada seorang budak tengok je tasnim dengan mahsyuk nye. tasnim cepat cepat sembunyi di balik pokok. buka cermin, hudoh ke aku ni? bedak aku tebal ke T_T baru tasnim sedar, mungkin tasnim terlalu jelita :')

keadaan dua: buat esaimen penat penat, hantar kat lecturer, petang kena panggil pulak dengan lecturer. sah sah tasnim jalan sambil berzikir supaya Allah lembutkan hati lectureragar tak marah yang esaimen tu meniru. sampai bilik lecturer, dia kata "awak bagitau kawan kawan, esok kelas takde" hampeh.

keadaan tiga: kalau couple, laki masa depan tak meset satu hari, otak tasnim dah fikir dia keluar dengan pompuan lain, siap meset berkali kali. ugut tu ugut ni. nak nangis. siap ungkit kita pernah makan nasi kandar bersama, nape ko curang. rupa rupanya dia sibuk dengan kelas dia. kesian.

keadaan keempat: buat exam. habis exam, check jawapan dengan kawan kawan, tengok jawapan kawan lain dari tasnim. balik bilik, tutup muka rapat rapat dengan bantal busuk. nangis diam diam. ingatkan salah. dapat result, kawan yang salah, tasnim betul. :)

jadi, nampak sangat macam mana diri tasnim sekarang. nak ubah yang ni cukup susah. pernah try nak ubah. bila ada sesuatu jadi, cepat cepat buat cool. tapi lima saat kemudian, hati ni lompat lompat gelisah. sungguh tak kudus. T_T

terima kasih sudi baca ye :)

No comments:

Post a Comment