Thursday 20 June 2013

pesanan untuk diri, untuk semua.

Assalamualaikum :')



Ya Allah, kadang kadang tasnim rasa ruginya kehidupan tasnim selama ni. tanpa motif, tanpa arah tuju hidup yang betul. semuanya untuk dunia. semuanya untuk kejar keseronokan dalam kehidupan sementara. padahal dunia ni bukanlah kehidupan yang sebenar.

alpa. lalai. lupa diri.

untuk akhirat. bekalan untuk akhirat apa yang tasnim boleh bawa? kalau bab agama, itu tak tahu, ini tak tahu, kalau bab dunia, serba serbi tahu. 20tahun tasnim hidup, berapa kerat saja kehidupan yang tasnim guna sebaiknya. bukan tasnim saja. tapi KITA.

kita mungkin rasa cukup bagus dalam semua hal. mungkin memang cukup bagus. tapi orang yang betul betul bagus, takkan rasa dia cukup dengan semua tu. semakin dia dalam ketaqwaan dia pada Maha Kuasa, semakin dia akan rasa betapa naif diri dia untuk dipersembahkan pada Penciptanya.

manusia. tasnim. kita. ada masa rasa nak taubat itu ini, tapi esok, kita buat lagi. hmm. ada masa kita rasa menyesal dengan perbuatan selama ini, tapi esok, rasa macam dah bebal dah. ada masa kita kalau boleh nak tamakkan diri buat kebajikan, buat amalan, buat bekalan untuk akhirat, tapi, esok hati kita tak lagi rasa semua tu.

Ya ALLAH. boleh nampak bukan macam mana iman kita? mungkin tasnim sorang yang macam ni. apa kata mulai saat ni, kita cuba sedaya upaya minta pada ALLAH untuk tetapkan iman kita, supaya lebih kuat lagi rasa sayang kita pada Nya. supaya lebih takut dengan masa sia sia kita.

Bismillahirrahmanirrahimm. . .

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوْبِ، ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِيْنِكَ

Yaa Muqallibal Quluub, Tsabbit Qalbi ‘Ala Diinik 
Ertinya: “Wahai Dzat yang membolak-balikkan hati, teguhkan hati kami di atas agama-Mu.” (HR. Ahmad dan at Tirmidzi)

اللَّهُمَّ مُصَرِّفَ الْقُلُوبِ صَرِّفْ قُلُوبَنَا عَلَى طَاعَتِكَ

Allaahumma Musharrifal Quluub, Sharrif Quluubanaa ‘Alaa Thaa’atik 
Ertinya: “Ya Allah yang mengarahkan hati, arahkanlah hati-hati kami untuk taat kepadamu.(HR. Muslim)

Amin.

baca. semoga usia kita bukan saja memberi manfaat kepada diri kita, tapi pada agama kita juga. InsyaAllah, kita bukan antara golongan yang terlambat.

terima kasih luangkan masa :')

6 comments:

  1. Yes Kak Tasneem, manusia sungguh lalai dinihari :) saya pon camtu gak :)

    ReplyDelete
  2. Salam singgah, thanks. dah lama cari ayat ni. Done follow :) #43

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih. semoga hidup kita lebih berkat :')

      Delete
  3. suka sangat baca entry nie .. akak memang terbaik !

    ReplyDelete